PO WER Ponadnarodowa mobilność uczniów - zakończony
Założenia projektu
Projekt PO WER (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój) zatytułowany: „Ponadnarodowa mobilność uczniów” skierowany jest do uczniów szkół publicznych i niepublicznych działających w systemie oświaty zgodnie z ustawą Prawo oświatowe art.2 pkt 2, ze szczególnym uwzględnieniem szkół niemających jeszcze doświadczenia we współpracy międzynarodowej w programach zarządzanych przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji FRSE.
Uczestnikami projektu mogą być uczniowie od VI klasy szkoły podstawowej do momentu zakończenia edukacji szkolnej, chcący zdobyć i pogłębić umiejętności związane z obszarem działań projektowych oraz różnorodnych dziedzin takich jak: praca w międzynarodowej grupie, rozwijanie relacji społecznych, doskonalenie umiejętności z dziedziny technologii informacyjno-komunikacyjnej, planowania oraz realizacji działań projektowych.
Głównym założeniem projektu są zagraniczne wyjazdy grup uczniów wraz z opiekunami do krajów Unii Europejskiej. Celem wyjazdów uczniów jest wzmocnienie przekrojowych kompetencji kluczowych w tym m.in.: nauka języków obcych, rozwijanie umiejętności uczenia się, nabycie nowych kompetencji niezbędnych do rozwoju osobistego, przyszłego zatrudnienia i aktywnego obywatelstwa europejskiego.
Projekt Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej
Liceum Akademickie wzięło udział w pierwszej edycji konkursu ogłoszonej w październiku 2018 i złożyło wniosek zatytułowany: 1939 – 2019 Polska i Maltańska Młodzież Odnajduje Dawne Sojusze. Projekt rozpisany jest na 6 miesięcy i obejmuje wiele zadań, których kulminacją będzie tygodniowy wyjazd na Maltę dla 10-osobowej grupy projektowej wraz z dwoma opiekunami. Partnerem naszego liceum jest szkoła średnia z Paoli obok La Valetty, działająca przy miejscowej uczelni wyższej - Malta College of Arts, Science & Technology.
Tematyka Rok 2019 przynosi nam obchody kolejnej ważnej rocznicy w historii europejskiej – wybuchu II Wojny ˙ Światowej. Polacy po utracie ojczyzny przystąpili do walki na wszelkich możliwych frontach. Proponowany przez nas projekt będzie szansą na uwypuklenie roli sojuszy - z czasów II Wojny Światowej, jak również aktualnie wagi współpracy pomiędzy narodami Unii ˙ Europejskiej. Obecnie problemy naszej współczesności pokazują, że brak porozumienia i podkreślanie osobności ´ nie służą naszemu kontynentowi. Naszym celem jest uświadomienie młodzieży jak ważne jest pielęgnowanie wzajemnych relacji i podtrzymywanie ˙ i ścisłych ´ związków pomiędzy krajami europejskimi.
Tematyka szczegółowa projektu skupia się na prześledzeniu pozytywnych przykładów z okresu II Wojny Światowej. Uczniowie ´ będą zajmować się znaczeniem współpracy w warunkach wojennych kiedy współdziałanie ma charakter militarny (polski Dywizjon 303 w siłach RAF w obronie Malty), intelektualny (udział polskich matematyków pod kierownictwem Stefana Rejewskiego w złamaniu szyfru Enigmy) czy ekstremalny (udział Krystyny Skarbek w wywiadzie brytyjskim). W ten sposób edukacja historyczna, realizowana w ramach podstawy programowej w szkole średniej stanie się kanwą, na której chcemy rozwijać kompetencje społeczne, obywatelskie, ale też cyfrowe i matematyczne nawiązując do współpracy matematyków polskich i brytyjskich, którzy złamali niemiecki szyfr Enigmy.
Cele projektu Cele projektu mobilności zostały określone w oparciu o strategię rozwoju naszej szkoły, dla której z jednej strony priorytetem jest kształcenie kompetencji STEM, a z drugiej intensywne wspieranie wielojęzyczności. Projekt mobilności podjęty z maltańskim Kolegium Sztuk Pięknych, Nauk Ścisłych i Technicznych poprawi poziom kompetencji uczniów w zakresie rozumienia, uczenia się i tworzenia informacji, wielojęzyczności, kompetencji cyfrowych, osobistych oraz obywatelskich i społecznych.
Planowane zadanie projektowe
1. |
1 film promocyjny |
Stworzenie filmu promocyjnego, przedstawiającego szkołę, region i kraj
|
2. |
1 Kurs przygotowawczy do wyjazdu |
2 Realizacja 20 godzin modułu przygotowania językowego, 4 godzin przygotowania kulturowego do wyjazdu, 6 godzin przygotowania komunikacyjnego |
3. |
1 biuletyn historyczny |
Stworzenie 1 biuletynu historycznego z wykorzystaniem informacji ze strony internetowej w wersji angielskiej i polskiej |
4. |
1 blog podróżny |
Prowadzenie 1 bloga dokumentującego wydarzenia podczas wizyty na Malcie |
5. |
1 kod szyfrujący |
5 Stworzenie 1 kodu szyfrującego w ramach projektu eTwinning |
6. |
3 zadania z programowania |
Opracowanie 3 zadań z zakresu programowania dla ´ partnerów z Malty w ramach projektu eTwinning |
7. |
1 akcja dobroczynna |
Przygotowanie 1 akcji dobroczynnej ( uporządkowanie polskich grobów na cmentarzu wojskowym w Karkali |
8. |
1 prezentacja historyczna |
Przygotowanie prezentacji historycznej do zaprezentowania na Malcie i w Polsce |
9. |
5 krótkich prezentacji o Malcie |
Przygotowanie krótkich prezentacji informacyjnych dotyczących Malty (do zaprezentowania w formie eventów na lekcjach, w formie informacji prasowej na FB) |
10. |
1 film podsumowujący |
ZAŁĄCZNIKI: