3 czerwca w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Śląskiej w Gliwicach odbył się Dzień Ekologii z ERASMUSEM+, podsumowujący projekt edukacyjny „We are Green Europe”, zrealizowany przez młodzież i nauczycieli liceum w tym roku szkolnym.
- To już trzeci projekt, który przeprowadziliśmy w ciągu sześciu lat działania naszego liceum. Współpraca międzynarodowa staje się jednym z naszych znaków firmowych – powiedziała dyrektorka liceum dr Małgorzata Borysławska.
Na uroczyste podsumowanie projektu: „We are Green Europe” zostały zaproszone delegacje uczniów i ich opiekunów ze szkół podstawowych: z SP nr 13 w Żernikach, ZSP w Pilchowicach i SP 6 w Gliwicach.
- Zaprosiliśmy do nas młodszych kolegów, aby podzielić się z nimi efektami naszej całorocznej pracy, a jednocześnie zachęcić ich do udziału w projektach międzynarodowych w przyszłości podczas nauki w szkole średniej – wyjaśniła mgr Ewa Wiaterek, która koordynowała działania młodzieży podczas pięciu wyjazdów projektowych.
Najlepszymi ambasadorami programu Erasmus + byli sami uczniowie, którzy zaangażowani byli w działania projektowe i brali udział w jednym z czterech spotkań międzynarodowych.
24 uczestników wyłonionych w wyniku rekrutacji musiało spełnić kilka warunków: oprócz dobrej znajomości języka angielskiego wykazali się gotowością na goszczenie ucznia lub uczestnictwo ze szkoły partnerskiej podczas ich wizyty w Polsce.
Partnerami Liceum w zakończonym właśnie projekcie „We are Green Europe” były licea z Isparty w Turcji, Intorsury Buzaului w Rumunii, Pokroujes na Litwie i Barcelony w Hiszpanii. Każda z nich była również organizatorem jednej z mobilności projektowych i gościła zagraniczne delegacje u siebie.
Szkoły zwyczajowo prześcigają się w pomysłach na program warsztatów, wykładów i wizyt w ciekawych miejscach dla swoich gości. Ważnym elementem tych spotkań jest również komponent kulturowy. Uczniowie bowiem doświadczali prawdziwego życia w innym kraju Europy, mieszkając pod jednym dachem z rodziną goszczącą.
Jak wskazuje nazwa projektu „We are Green Europe”, tematem działań uczniów była szeroko rozumiana ekologia przekładająca się w praktyce na świadomy i zrównoważony styl życia, zgodny z filozofią 5 R. Z angielska zamyka sie ona w 5 wezwaniach do działania: Refuse – Odmawiaj, Reduce - zmniejszaj zużycie, Reuse – używaj powtórnie, Repurpose użyj w nowym celu i Recycle – poddaj recyklingowi.
Każda ze szkół przygotowała swoja mobilność, skupiając się na jednym z tych ekologicznych haseł.
- W Polsce zajmowaliśmy się ideą Repurpose” - powiedziała Julia - uczennica klasy trzeciej.
- Staraliśmy się pokazać naszym gościom różne interpretacje tego hasła. Urządziliśmy konkurs na najlepsze wykorzystanie niepotrzebnych rzeczy w nowym celu. W rezultacie powstał zbiór dobrych pomysłów przyjaznych naturze, które każdy może wykorzystać w swoim domu. Wzięliśmy udział w kilku warsztatach: w krakowskiej fundacji NGO Crash on Trash tworzyliśmy dekoracyjne podstawki z potłuczonych elementów ceramiki, w mikołowskim ogrodzie botanicznym uczyliśmy się jak zrobić kosmetyki z ogólnie dostępnych składników - wyliczała uczestniczka projektu.
Uczestnicy odwiedzili też kopalnię Guido w Zabrzu, która jest przykładem zastosowania Repurpose w architekturze. To dawna kopalnia, która została zaadaptowana w nowym celu i otrzymała drugie życie jako muzeum i centrum kulturalne.
O wszystkich aspektach współpracy międzynarodowej opowiadali uczniowie Liceum Akademickiego Politechniki Śląskiej podczas swoich prezentacji wygłoszonych dla uczniów szkół podstawowych. Uczniowie opowiadali, czego dowiedzieli się w czasie podróży, wspominali o różnicach kulturowych, podejściu do życia i nauki w różnych krajach, doprawiając wszystko ciekawostkami, anegdotami i dużą ilością zdjęć. Pokazali czego nauczyli się podczas wizyt zagranicznych i jakie ekologiczne rozwiązania zamierzają zaszczepić w swoim otoczeniu.
- Po prezentacji rumuńskiej projektantki mody wykorzystującej materiały z odzysku, w Liceum Akademickim urządziliśmy dzień ALO Vinted, polegający na wymianie ubrań, które znudziły się już ich właścicielkom i właścicielom. Świetnie się przy tym bawiliśmy, a w efekcie wiele osób znalazło dla siebie jakiś nowy ciuch w ramach tej szkolnej wymiany - wspominała Ala, uczennica trzeciej klasy.
W projekcie nie brakowało też zajęć praktycznych. Uczniowie wraz z opiekującymi się nimi licealistami przenieśli się z budynku Liceum Akademickiego do Studenckiego Centrum Kreatywności Politechniki Śląskiej. Tam, zgodnie z duchem miejsca, rozpoczął się kolejny punkt wydarzenia, czyli warsztaty tworzenia ekologicznych toreb ze starych T-shirtów. W ruch poszły nożyczki i po kilku kwadransach uczniowie stali się posiadaczami nowych gadżetów, które z powodzeniem zastąpią plastikowe reklamówki na zakupach. W tym samym czasie, dla nauczycieli odbyło się spotkanie i dyskusja na temat realizacji projektów ERASMUS+ w szkołach podstawowych, przeprowadzone przez Martę Iwańską z ERASMUS+ InnHUB Katowice i Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.
Po eko-warsztatach, na uczestników czekał poczęstunek oraz ostatnia prelekcja pod tytułem “Mikroorganizmy - niewidoczni superbohaterowie zielonej Europy” przeprowadzona przez prof. dr. hab. Aleksandrę Ziembińską-Buczyńską z Politechniki Śląskiej, podczas której uczniowie poznali tajniki życia mikrobiologicznego, rolę mikroorganizmów w życiu codziennym oraz ich znaczenie dla naszej planety.
Aby eko-przesłanie zostało z uczniami na dłużej, otrzymali oni „bomby kwietne” do stworzenia mini łąki w donicy oraz eko-domki dla owadów do szkolnego ogrodu.
Uczniowie ALO nie mają wątpliwości, że Erasmus+ zmienia życie i otwiera umysły. Do tej pory około 30 proc. uczniów wzięło udział w wyjazdach. Dzięki nim uczniowie zdobyli doświadczenia, które wpłyną na ich późniejsze życie. Młodzi ludzie zyskali także przyjaciół w różnych zakątkach Europy.
W ciągu sześciu lat Akademickie Liceum, otrzymało ponad 570 tys. zł dotacji na wyjazdy uczniów i szkolenia nauczycieli.